|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
Vrijeme kroz godinu
10. tjedan kroz
godinu
Ponedjeljak, 7.
lipnja 2010.
Mt 5,1-12
1Ugledavši mnoštvo,
uziđe na goru. I kad sjede, pristupe mu učenici. 2On
progovori i stane ih naučavati: 3"Blago siromasima
duhom: njihovo je kraljevstvo nebesko! 4Blago
ožalošćenima: oni će se utješiti! 5Blago krotkima: oni
će baštiniti zemlju! 6Blago gladnima i žednima
pravednosti: oni će se nasititi! 7Blago milosrdnima: oni
će zadobiti milosrđe! 8Blago čistima srcem: oni će Boga
gledati! 9Blago mirotvorcima: oni će se sinovima Božjim
zvati! 10Blago progonjenima zbog pravednosti: njihovo je
kraljevstvo nebesko!" 11"Blago vama kad vas - zbog mene
- pogrde i prognaju i sve zlo slažu protiv vas!
12Radujte se i kličite: velika je plaća vaša na
nebesima! Ta progonili su tako proroke prije vas!"
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
NOVI USTROJ SVIJETA
Ponedjeljak - Mt 5,1-12
Od današnjega dana pa sve tamo do početka rujna čitat
ćemo iz Matejeva Evanđelja. U njemu Isus poglavito
nastupa kao učitelj. Naime, ovaj je spis napisan za
kršćane iz židovstva i trebalo je ponuditi nešto
snažnije od Mojsija i njegova Zakona. Kad se uzmu tolike
protežnice ovoga Evanđelja, zamijetit ćemo kako ima
mnogo usporednica s Mojsijem, Mojsijevim životom u
samome Isusovu životu. Cijelo je Evanđelje tako napisano
da u njemu glavninu tvore Isusovi govori - 5 velikih
govora što bi bilo nešto nasuprot Mojsijevu Petoknjižju.
Danas smo čuli uvodnik Govora na gori. Kad bismo nekome
dali taj govor na uvid, ne pružajući mu informaciju tko
je riječi izrekao, čovjek bi - na temelju samih riječi -
mogao i morao zaključiti: Pa zbilja su to riječi ne
običnoga čovjeka, nego nekoga tko je u sebi potpun,
savršen, tko je u sebi božanski velik. Govor je savršena
protuteža svemu zemaljskome, svemu što među ljudima
vlada. O Govoru su napisane biblioteke. I u njemu je
važna svaka riječ. Upravo svaka riječ svjedoči o svojoj
nutarnjoj veličini, sadržaju. Najsnažniji govor
zabilježen u povijesti čovječanstva, govor nad govorima,
velegovor, velespjev. Ovdje - u Govoru na gori - svaka
riječ osvjedočuje i uvjerava. Nije to govor sličan
Demostenovim filipikama ili Ciceronovim protiv Katiline,
ili pak nekim novovjekim.
Isus se penje na brdo. I pristupiše mu učenici i silan
svijet. U Izraelu brdo bijaše mjesto gdje je čovjek
mogao iskusiti Božju nazočnost. Bog se na brdu
objavljuje. Mojsiju na Sinaju, a ovdje progovara na
Isusova usta. U Starom zavjetu narod nije smio
pristupiti Sinaju, a ovdje je Bog u ljudskom obličju -
u osobi Isusa Krista - i on poziva u svoju blizinu. Brdo
je prema Matejevu Evanđelju mjesto Isusove molitve,
mjesto gdje nesigurnost spram Boga prerasta u sigurnost,
mjesto razgovora s Bogom. Brdo je mjesto na kome Isus
liječi (15,29), mjesto gdje se vraća čovjeku potpunost,
cjelina, zdravlje. Brdo je mjesto naučavanja (24,3), to
je mjesto konačne objave i završetka njegova zemaljskog
puta (28,16), na brdu Crkva u slici jedanaestorice
apostola prima sigurnost spram svoje budućnosti. Brdo je
i mjesto kušnje, ali preobrazbe pred učenicima. Ono je
mjesto odakle puca pogled prema nebu i visinama, ali
isto tako i prema dolinama. Svjedoče o tome planinari
koji se penju na planinske vrhunce.
|
|
|
|
|
|
|
|
Čuli smo uvodnik Govora
na gori, tzv. 'blaženstva'. Osam puta naglašava Isus tko je to sretan i blažen u
kraljevstvu Božjem. Naši to krizmanici uče naizust. U svemu je vrijedno
naglasiti da nakon blaženstava ne slijede nikakva isključenja onih koji su
drukčiji. Nema prokletstva spram bogatih, ili pak sitih, ili pak proklinjanja
onih koji su radosni i smiju se. Isusu je stalo zahvatiti što više, nikoga ne
isključiti iz svoga dosega. Njemu je stalo usrećiti sve bez razlike, napose one
kojima nema nitko ni na čemu ništa čestitati.
Isus ne nastupa kao socijalni revolucionar. Ne poziva na
ustanak, ne poziva da siromasi pograbe oružje i dignu
bunu. Zna Isus da nije lako nadići zlo u svijetu, da je
nemoguće preko noći izvesti preobrazbu. Ali on postavlja
jasne međaše koje nitko ne će moći ubuduće zaobići, tko
se bude bavio čovjekom i njegovim boljitkom. Nije Isus
hvatao ove riječi iz zraka, nego su odraz njegova
nutarnjega stava. Riječi su to koje uvijek govore za
sebe i o svome govorniku.
U pravom i doslovnom smislu riječi uvodne poruke Govora
na gori ključne su riječi za puni i istinski život. U
njima se svakom pruža ključ u ruke s kojim može otvoriti
sva vrata, gdje se svatko može naći udomljen, gdje
svatko može pronaći sebe i smjestiti svoju egzistenciju
u njih. Brušene, iscizerlirane, poput najljepšeg
dragulja, stoje kao portal na ulazu u prvostolnicu
Isusove osobe i duha. Želimo li pojasniti sebi ili
nekome drugome što nam je Isus donio, ostavio, što je
čovjeku omogućio za kratka svog vijeka i još kraćeg
djelovanja, onda imamo upravo ovdje u najčistijem i
najjasnijem obliku sažetak njegove poruke. Isus 'otvara
svoja usta i poučava učenike i svijet', veli evanđelist.
Pred Isusom je galilejsko proljeće koje mnogo obećava.
Učenici su već oko njega, mase se sliježu da čuju riječ
koja poput jutarnje rose pada na duše i srca. Uspinje se
na 'brdo', kao nekoć Mosije na Sinaj, da bi u svome
životu opetovao cjelokupnu povijest izabranja i
izabranog naroda. Ponovni zamah duha i obećanje slobode.
Izlazak iz robovanja, ovisnosti, tlačenja te proglas
novog zakona slobode s novog Horeba.
Blaženstva su poruka koja ulijeva snagu i podiže vojsku
patnika, bolesnika, nevoljnika, progonjenih, tlačenih i
svih obespravljenih. Riječ po riječ uzimaju blaženstva
sve oblike ljudskog poniženja i s pomoću njih svira Isus
nezaboravnu melodiju. Uzima u usta sve ono čega se mi
plašimo i što nastojimo izbjegavati u životu. Kao da nam
želi reći: Čovječe, suoči se sa sobom! Priznaj svoje
siromaštvo, svoju bijedu, nevolju, priznaj ono što si u
stvari, i vidjet ćeš kako će se u tebi izvesti silna
revolucija, kako ćeš zauzeti posve drugo stajalište u
odnosu prema sebi, ljudima, događajima. Ono što si
smatrao zlom, nesrećom, prokletstvom, pretvorit će se u
mir.
Pretpostavka je za to jasna: Uzeti druga mjerila. Dokle
god mjerimo svoj život prolaznim parametrima, ostajemo
zatočenicima i lutkama u svjetskoj igri. U trenutku
Isusova krštenja nad njim se otvorilo nebo kao smjerokaz
da život može iznova započeti samo ako ga prihvatimo iz
Božje ruke. A blaženstva su samo ključevi, ne zahtjevi
ni propisi, koje nam on daje u ruke, opis one sreće koju
će doživjeti svaki koji se upusti u avanturu s Bogom.
Zato su blaženstva poput uvertire u predivnu simfoniju
koju smo pozvani odslušati u svome životu. Čarobno
suzvučje davno zaboravljenih tonova, obećanje i ponovno
otkrivanje zapretanih sila u svakome od nas.
|
|
|
|
|